آخرین شماره نشان های ماندگار

نشریه نشان های ماندگار

  • خانه
  • /
  • رپورتاژ
  • /
  • گفتگو با علیرضا جواهری مدیریت گروه جواهری کیان

هنرهای کلاسیک نظیر گچبری اگر در جای خود و با ظرافت خود اجرا بشود، هویت یک بنا میشود

گفتگو با علیرضا جواهری مدیریت گروه جواهری کیان

 

  • آقای جواهری لطفاً مختصری راجع  به گروه تان  و  زمینه فعالیتش برای مخاطبین  نشانهای ماندگار بفرمایید

بذر اصلی گروه جواهری کیان از سال ۱۳۴۰ توسط پدر مرحوم بنده (جناب حاج اقا نصرت الله ‌جواهری کیان) کاشته‌شده. ایشان بدلیل علایق شخصی به هنر گچبری تصمیم به یادگیری حرفه ای آن برداشتند و از سال ۱۳۴۰ فعالیت تخصصی خودشون در این زمینه رو شروع کردند. بهمین واسطه من نیز در دوران تحصیلم، اوقات فراغتم را در‌کارگاه شخصی پدرم جهت یادگیری این هنر بسر می‌بردم و عشق به هنر گچبری و مجسمه سازی بقدری دز من شکل گرفت که تحصیلات آکادمیک خودم رو در رشته ی مجسمه سازی و هنرهای زیبا ادامه دادم.

از سال ۱۳۶۳ نیز رسما وارد این حرفه شدم و بطور جدی و تخصصی مشغول به هنر گچبری کلاسیک و هنر مجسمه سازی شدیم و در نهایت در همان زمان بهمراه برادرم (ابراهیم جواهری کیان) رسما گروه گچبری جواهری متولد شد؛ و به لطف خداوند توانستیم آثار شاخص و بی مانندی نه تنها در سراسر ایران بلکه در کشورهایی نظیر سوئد و دبی نیز، بیادگار بگذاریم.

 

  • نقش گچبری و تزیینات ساختمانی در معماری مدرن امروزی را، در خصوص بهره برداری در یک ساختمان لوکس چطور ارزیابی می کنید ؟

به عقیده ی بنده بحث هنر های کلاسیک (نظیر گچبری) را از ساختمان‌های مدرن نمیتوان خیلی مجزا از هم دانست و به واسطه ی هنر میتوان این دو را باهم تلفیق کرد به طوری که زیبایی آن ساختمان مدرن نیز با هنر گچبری کامل تر خودش را نشان می دهد. و این تلفیق و ترکیب جدا از مهارت و علم معمار یک بنا که لازمه ی اصلی آن است، قوه ی تشخیص و هنر فرد اجرا کننده را می‌طلبد تا بواسطه ی هارمونی بوجود آمده از این دو سبک، به یک نتیجه ی کلی‌ زیبا که پاسخگوی نیاز و سلیقه ی کارفرما نیز هست؛ برسیم.

در واقع گاهی لازم است تا سبک قالب اجرا شده ماهیت کلاسیک و تجمل گرایانه داشته باشد و گاهی لازم است ماهیتی کاملا مدرن؛ و انتخاب بین این دو بستگی به عوامل زیادی همچون: طراحی معمار، سلیقه ی کارفرما، کاربرد بنا، ارتفاع، سبک اجرایی و مسائلی ازین‌ قبیل دارد.

  • از چه متریالی استفاده می کنید ؟

دربحث داخلی ساختمان متریال اصلی گچ است؛ چراکه هنر گچ‌بری، یک هنر کاملا دستی و ظریف میباشد بنابراین باید از متریالی استفاده کرد تا قابلیت انعطاف پذیری لازم را داشته باشد ودرواقع این پنجه ی دست هنرمند است که فرم و شکل مورد نظر را از دل گچ بیرون میکشد.

بنابراین متریال اصلی گچ و آب هستند که بکمک ابزار مخصوص اثر خلق میشود اما در بعد نما متریال فرق میکند و در اکثر مواقع از گچ و آب به سیمان و آب تغییر میکند و حال که متریال سیمان به میدان آمده؛همچنان محدودیتی در اجراب فرم ها و اشکال وجود ندارد و این امر تنها بستگی به مهارت و توانایی هنرمند دارد. به اصطلاح برای هنرمند واقعی سنگ و موم فرقی ندارد.

بااین حال بارها تجربه ی استفاده از گچ «گیپتون» روی نما را داشته ایم که از نظر تغییرات جوی تخریب پذیر نبوده و مقاومتی مانند سیمان داشته اما ظرافت جرای آن بمراتب بیشتر از سیمان بوده و طرح های خاص و ظریفی را در نما اجرا کردیم

  • ایده پردازی در طراحی تزئینات داخلی یک ساختمان لوکس  در گروه جواهری بر چه پایه و اساسی استوار است و تیم شما  چگونه لوکس بودن را  در دکوراسیون داخلی به اجرا می گذارد ؟

در حقیقت همانطور که پیش تر اشاره کردم؛ این امر تعامل بین استفاده کننده یا همان مالک و یا معمار با هنرمند مجری می‌باشد‌.

بهترین و زیباترین منبع طراحی از دیر باز تا به همین امروز برای بشریت ، الهام از طبیعت و نقش و نگارهای ایجاد شده توسط خالق این جهان بوده .در مجموعه جواهری نیزبا الهام ازاین امر و نوع آوری و خلاقیت بی بدیل در طراحی و اجرای فرمهای مشابه و تکراری مانند نقش گل، موتیف، برگ و غیره…متناسب با فضاسازی و کاربرد خاص آن بنا و اجرای ظریف،سعی در خلق آثار لوکس و با کیفیت میکنیم.

همانطور که میدانید در فضای شاه نشینی با ارتفاع بالا، یک نوع خاص از طرح ها باعث زیبا تر شدن فضا میشود و بهمین منوال در فضاهای خصوصی تر با کاربردی متفاوت مانند اناق خواب، نوع تزیینات خاص خود را می‌طلبد. پس تنها با رعایت این تناسبات و تسلط بر علم زیبا سازی فضا و شناخت عناصر بصری مناسب، متناسب با طرح و سبک و کاربرد محیط، میتوان اثری در نهایت جلال چ شکوه خلق کرد.

مجموعه ی تخصصی جواهری ضمن اجرای دقیق و ظریف طرح ها بدست ماهرترین هنرمندان ،همواره با ر نظر گرفتن این اصول و رعایت تناسبات هنری و مهندسی، توانسته فضاهای لوکس و چشم نواز فوق العاده ای خلق کند که برای چشم هر بیننده‌ای بیمانند و زیبا باشد.

  • طراحی ها و تزیینات داخلی شاخصی که به اجرا گذاشته اید نام ببرید .

بواسطه ی لطف خداوند در این (حدودا) ۴۰ سال گذشته که بصورت حرفه ای و جدی فعالیت داشته ایم،آثار شاخص لوکس بسیاری خلق کرده ایم که اغلب آنها در مناطق ۱ و ۲ تهران و منطقه ی لواسان شمیرانات اجرا شده اند‌.

بدلیل کثرت کارهای اجراییمان تعداد بسیاری از آنها از نظرم پاک شده و تنها پروژه های سنگینی که حدود۱-۳ سال زمان اجرای آن توسط تیم جواهری بطول انجامید را بخوبی بخاطر دارم که مختصرا اشاره به برخی از آنها میکنم…

-یک ساختمان خیلی لاکچری و منحصربفرد که متعلق به اقای مهندس آهنچیان بوده، در منطقه ی جمشیدیه،خیابان شهید جبلی، روبروی درب اردوگاه منظریه همیشه در خاطرم هست بواسطه ی اینکه در سالهایپیش از انقلاب (۵۴ الی ۵۶) پدرم در آنجا کارهای بسیار زیبا و لوکسی انجام داده بود و بعد از انقلاب بدلیل مصادره ی این ملک و عدم رسیدگی درست دچار اسیب هایی شد که در سال ۹۲ جهت مرمت و اجرای مجدد به تیم ما مجدد محول شد و من وقتی در آن فضا قرار گرفتن بدلیل بیوگرافی ساختمان و نوع قلم های گچبری دریافتم که درسالیان قبل این بنا مزین به هنر دست پدرمان شده است.

-منزل ویلایی حاج آقا بنی هاشمی واقع در میدان لواسان،میدان نارون، باحدود ۷۰۰ متر زیر بنا و بصورت تریبلکس. در سالهای ۸۱ الی ۸۳ که هم در داخل با متریال گچ و در نما با متریال سیمان نقش های بسیاری کار کردیم و حتی تا امروز لوکیشن فیلم های بسیاری بوده و در واقع جدید ترین آنها در سریال عاشقانه ی ۲ منزل یکی از شخصیت های آن بوده.

-در سالهای ۷۷ و ۷۸ در کشور سوئد، منزل شخصی مهندس سید محسن موسویان را اجرا کردیم که آنجا هم بصورت تریبلکس بود و علاوه بر نقوش‌گچ بری های خاص، تعداد زیادی مجسمه و نقش برجسته بصورت تزیینس و آبنما نیز کار کردیم و همین طور یک وید بسیار زیبایی داشت که از ۳ طبقه نما داشت و در آنجا فیگور های فرشته و ملائکه ی زیبایی اجرا شد.

-مجموعه ی ویلایی دوبلکس در حدود ۸۰۰متر با همکاری مهندس علیرضا دهقان در خیابان مقدس اردبیلی یک‌بار در حدود سالهای ۶۷الی۶۸ اجرا شد و در سال ۹۵-۹۶ این ساختمان تخریب شد و مجددا در ۹ طبقه ساخته شد که با مهندس دهقان دوباره همکاری داشتیم در ساختمان جدیدشان.

-منزل مسکونی یک شخص عرب که متاسفانه نام ایشان را بخاطر نمی‌آورم، در دبی در منطقه ی جمیراء کارهای بسیار لوکس و فاخری انجام دادیم

-مجموعه ی تالارهای لوکس مروارید با فضایی حدود ۲۰۰۰ متر در ۲ طبقه در منطقه ی اتوبان بابایی، حکیمیه توسط تیم جواهری اجرا شد.

و کارهای بسیار بزرگی مانند اینها که برای معرفی تمام آنها فرصتی بیش از این احتیاج است ‌.

 

  • آقای جواهری شما در زمینه ساخت تندیس هم فعالیت دارید، کمی در باره آن توضیح دهید و جایگاه استفاده از تندیسرا در تزئینات داخلی و حتی فضای باز در یک ساختمان لوکس بفرمایید .

میتوانم بگویم که شاید یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز تیم جواهری کیان نسبت به سایر هنرمندان گچبر عزیزمان، تسلط کامل به هنر و دانش آکادمیک مجسمه سازی و ساخت تندیس و تجربه ی سالیان بسیار در‌تلفبق این هنر با گچبری کلاسیک تزیینی میباشد.

بنابر این طیف کارهای اجرا شده توسط تیم جواهری بسیار متنوع تر و گسترده تر بوده و هست.

مخصوصا در زمینه ی اجرای نقش برجسته ها که از علایق شخصی ما بوده و با الهام از هنر و فرهنگ غنی ایران زمین(هنر هخامنشی) بارها و بارها در جای جای ایران و حتی در کشورهای خارجی،فضاهای بسیاری مزین به نقوش برجسته ی الهام گرفته شده از صحنه های تخت جمشید مانند سربازان هخامنشی، نقش‌نبرد شیر و گاو و یا نقوش‌ مینیاتوری با الهام از اشعار فاخر خیام و فضاسازی خاص آن و موارد این چنینی ،شده است

  • به عنوان سوال آخر اگر نکته ای وجود دارد که لازم است به استحضار مخاطبین محترم نشانهای ماندگار رسانده شود بیان فرمائید؟

نتیجه ی ماه عسل این چندین سال تجربه ما بیوگرافی کلی بود که خدمتتون عرض کردم. اما متاسفانه امروزه بدلیل زیاده روی از حجم نقوش گچبری و یا کارهای فول کلاسیک سنگین بدون در نظر گرفتن ارتفاع و حجم مناسب فضا، بعضا شاهد فضاسازی های شلوغ و پرزرق برق و بی اساسی شدیم که چشمان مخاطب را ازین هنر فاخر سیراب کرده و افکار عمومی مشتریان به سمت معماری مدرن و ساختمان‌ها ی مدرن و ساده کشیده شده است. که امیدوارم با در نظر گرفتن تمام اصولی که قبلتر ذکر کردم و اجراهای ظریف و بی مانند استادکاران این هنر، ساختمان های فاخر و لوکسی خلق شود و زیاده روی و اغراق در تجمل گرایی برخی طراحان یا کارفرمایان عزیز باعث نازیبا شدن  فضایی نشود.

یادمان باشد که اگر  گچبری در جای خود و ظرافت خود اجرابشود،بمراتب زیبایی و اصالت بیشتری به هر فضایی اعم از کلاسیک، نئو کلاسیک و یا مدرن میدهد و هویت یک بنا میشود.

 

پاسخی بگذارید